Blog (EN/PL)

Posted in dania główne, POLSKI, Przepisy

Kurczak w panierce z płatków kukurydzianych

Problemy z trawieniem tłuszczy u osób z przerostem Candidy wykluczają produkty smażone w głębokim tłuszczu. Ale to nie znaczy, że trzeba z nich całkowicie rezygnować – wiele z nich można po prostu upiec w piekarniku „na sucho” 🙂

Do kurczaka a la KFC potrzebujemy:

  • filety z kurczaka
  • oliwa z oliwek
  • płatki kukurydziane naturalne
  • jajka
  • mąkę orkiszowa lub inną
  • ulubione przyprawy – u mnie sól, suszony czosnek, papryka słodka i ostra, odrobina curry
  1. Filety kroimy w kawałki – nie za duże, żeby zdołały się upiec pod panierką, i nie za małe, żeby się nie wysuszyły.
  2. Z przypraw i oliwy robimy marynatę, mieszamy z mięsem i zostawiamy w lodówce na jakiś czas – najlepiej na noc, wtedy kurczak nabierze smaku przypraw.
  3. Przygotowujemy trzy talerze – do jednego wsypujemy mąkę, w drugim roztrzepujemy widelcem jajka, do trzeciego wsypujemy pokruszone płatki kukurydziane.
  4. Blachę do piekarnika wykładamy papierem do pieczenia i spryskujemy oliwą.
  5. Panierujemy kurczaka w mące, jajku i płatkach, układamy na blasze, delikatnie spryskujemy oliwą.
  6. Pieczemy w temperaturze 180 stopni C bez termoobiegu aż płatki się zrumienią, a mięso będzie upieczone – w zależności od wielkości i grubości kawałków trwa to od kilkunastu minut do pół godziny. Najlepiej sprawdzić przed wyjęciem przekrawając jeden kawałek i sprawdzając stan upieczenia mięsa.

Taki kurczak jest równie smaczny i chrupiący, a nie nasączony przepalonym tłuszczem, więc znacznie zdrowszy i łatwiejszy do strawienia. Ponieważ płatki kukurydziane dostarczają węglowodanów, można tak przyrządzonego kurczaka zjeść z samymi warzywami – jeśli będą to proporcje jak na zdjęciach, danie nie wymaga suplementacji, podobnie jak po zamianie części warzyw na kaszę zasadotwórczą (jaglaną, gryczaną, quinoa). Jeżeli część warzyw zamienimy na kaszę kwasotwórczą, posiłek będzie wymagał suplementacji połówki witaminy B6 (25 mg).

Zrzut7

 

 

Posted in ENGLISH, main courses, Recipes

Cornflake-coated chicken

Problems with digesting fats which occur in people with Candida overgrowth exclude deep fried products from their diets. But this doesn’t mean you have togive up on them completely – many of them can be prepared “dry” in an oven 🙂

For this chicken a la KFC you’ll need:

– chicken fillets
– olive oil
– natural corn flakes
– eggs
– spelt (or other) flour
– your favorite spices – for me it’s salt, dried garlic, sweet and hot pepper and a pinch of curry

1. Cut the fillets into bits – not too big, so that they will bake thoroughly under the coating, but not too small, so that they don’t dry out.
2. Make a marinade out of the olive oil and spices, mix it with the meat and leave in the fridge for a while – preferably overnight, as this will make the chicken absorb the spices.
3. Prepare three dishes – one for flour, one for eggs, mixed with a fork and one for crumbled cornflakes.
4. Line a baking tray with baking paper and spray it with olive oil.
5. Coat the chicken in flour, eggs and cornflakes and place onto the tray. Spray with olive oil.
6. Bake in 180C [350F] without fan assistance until the cornflakes turn golden and the meat is baked – depending on the thickness of the bits it will take from fifteen minutes to half an hour. It’s best to check the meat before taking the tray out by cutting one bit in half to see if the meat is baked.

Chicken prepared this way is just as tasty and crunchy, but not soaked in oil, which makes it much healthier and easier to digest. Because the cornflakes provide carbohydrates, it will make for a complete meal with just vegetables – if the proportions are similar to those in the pictures, or if a portion of the vegetables is substituted with an alkaline grain (millet or buckwheat groats, quinoa), the meal doesn’t require supplementation. If a portion of the vegetables is substituted with an acidogenic grain, the meal will require supplementing half a tablet of vitamin B6 (25mg).

Zrzut7

Posted in POLSKI, Praktyczny przewodnik

Herbaty wspomagające trawienie

Rozrastająca się Candida stopniowo zużywa zasoby organizmu, powodując ich niedobory, upośledzające pracę narządów i układów. Pierwszym i najbardziej zaatakowanym jest układ trawienny. Jego niedomaganie wpływa bezpośrednio na proces odżywiania organizmu, a więc decyduje o tempie samoleczenia z kandydozy.
Stosowanie suplementacji witamin B i enzymów trawiennych ma na celu wsparcie funkcjonowania tego układu, podobną funkcję spełniają herbaty ziołowe wspomagające trawienie. Należy je pić około pół godziny/godziny po posiłkach. Szczególnie dotyczy to posiłków zawierających tłuszcz, ponieważ zioła powodują wzmożone wydzielanie żółci, która jest potrzebna do rozłożenia tłuszczy. Systematyczne picie takich herbatek zapobiega tworzeniu się kamieni w pęcherzyku żółciowym, ponieważ nie dopuszcza do zastoju żółci, a często również powoduje rozpuszczenie się istniejących kamieni.
UWAGA: Wprowadzanie herbatek ziołowych powinno odbywać się stopniowo i powoli, ponieważ żółć uwalnia związane przez tłuszcze toksyny, a zawarte w ziołach substancje działają często także grzybobójczo. Skumulowane działanie ziół może doprowadzić do silnego zakwaszenia i zatrucia organizmu uwolnionymi substancjami, z którymi organizm sobie nie poradzi z braku zasobów do ich neutralizacji. Spowoduje to pogorszenie samopoczucia, nasilenie istniejących objawów lub powstanie nowych stanów zapalnych.
Dlatego należy zaczynać od słabego naparu raz dziennie, bardzo powoli zwiększając jego moc i ilość herbatek dziennie.
Można używać pojedynczych ziół o działaniu wspomagającym trawienie i żółciopędnym, tworzyć własne połączenia lub korzystać z gotowych mieszanek. Najcześciej stosowane to: mięta, kminek, anyż, rumianek, werbena cytrynowa, len, bez czarny, koper włoski, dziurawiec.
Lepiej jest korzystać z różnych połączeń na zmianę. Z jednej strony zioła mają liczne substancje aktywne, które mogą się kumulować, zaburzając równowagę, z drugiej – nie należy uzależniać organizmu od stałego wsparcia w tej samej postaci.
UWAGA: dziurawiec jest doskonałym ziołem żółciopędnym, jednak zwiększa wrażliwość na słońce i może powodować silne uczulenia i oparzenia, dlatego przy jego zażywaniu nie należy się opalać ani wystawiać na działanie promieni słonecznych.

IMG_3626

 

Posted in ENGLISH, Practical guide

Teas for digestion

As Candida grows, it gradually uses up the body’s resources, causing their deficiencies, which hinder the functioning of various organs and systems. The first target is the digestive system, which also receives the most damage. Its functioning directly affects the process of nourishing the body and thus dictates the speed of recovery.
Using B vitamin supplementation and digestive enzymes is aimed towards supporting the digestive system. Herbal teas geared towards digestion play the same role. You should drink them about half an hour to an hour after a meal. Especially in regards to meals containing fat, because herbs cause an increased production of bile, which is necessary for breaking them down. Drinking these teas systematically prevents the formation of gall stones, since they stimulate the circulation of bile, and often even dissolve existing gallstones.
WARNING: Introducing herbal teas to your diet should be slow and gradual, because bile frees the toxins bound by fats, and the substances contained in it are often fungicidal. Accumulated effects of the herbs can lead to acidification and poisoning of the body by the released substances, which the body lacks the resources to neutralize. This will cause a decline in general sensation, intensification of existing symptoms or new inflammations. This is why you should start with a weak brew once a day, very slowly increasing its strength and the amount of cups per day.
You can use singular herbs, which aid digestion and stimulate the production of bile, create your own blends or use existing ones. Most often used herbs include: peppermint, cumin, anise, chamomile, lemon verbena, linen, elderberry, fennel and St John’s wort.
It’s best to use different mixes interchangeably. On one hand, herbs contain many active substances, which can accumulate in the body, disrupting the natural balance, on the other – you shouldn’t let your body become dependent on one type of aid.
WARNING: St John’s wort is fantastic for stimulating the gallbladder, but it increases your vulnerability to the sun and can cause strong allergies or burns, which is why when using it, you should not tan or sunbathe.

 

 

 

Posted in na słodko, POLSKI, Przepisy

Ciastki

Te ze Shreka 😉

Potrzebne składniki:
– 100 g miękkiego masła (ghee)
– pół szklanki ksylitolu
– 1 jajko
– pół szklanki mąki orkiszowej
– 1 szklanka płatków owsianych
– pół łyżeczki proszku do pieczenia
– ćwierć łyżeczki sody oczyszczonej
– szczypta soli
– bakalie – u mnie orzechy, jagody goji, chia, czekolada, ale mogą być także rodzynki, owoce suszone, słonecznik

1. Masło utrzeć  z ksylitolem, dodać jajko i zmiksować.
2. Do masy dodać mąkę orkiszową, płatki owsiane, proszek do pieczenia, sodę i sól, wymieszać.
3. Masa ma być zwarta i dać się formować, jeśli jest za rzadka, należy dosypać mąki.
4. Dodać pokrojone w drobne kawałki bakalie.
5. Formować ciastka – w odstępach bo trochę urosną.
6. Piec 12 min w temperaturze 180 stopni C.

IMG_3628

 

 

Posted in ENGLISH, Recipes, sweets

Cookies

From the Shrek movie 😉

Ingredients:
– 100g of soft butter (ghee)
– 1/2 cup of xylitol
– 1 egg
– 1/2 cup of spelt flour
– 1 cup of oat flakes
– 1/2 teaspoon baking powder
– 1/4 teaspoon baking soda
– a pinch of salt
– additions – for me it’s nuts, goji fruit, chia and chocolate, but you can add raisins, dried fruits, sunflower seeds etc.

  1. Cream butter with xylitol, then add the egg and mix.
  2. Add the flour, flakes, baking soda, baking powder and salt and combine.
  3. The dough should be thick and easy to form. If it’s too thin, add more flour.
  4. Chop the additions into small pieces and add them to the dough.
  5. Form cookies, leaving a bit of space between them – they’ll expand a bit.
  6. Bake for 12 minutes in 180C [350F].

IMG_3628

Posted in POLSKI, Przepisy, zupy

Zielona zupa

Propozycja na porcję warzyw do kaszy i mięsa (na zdjęciu ryż pełnoziarnisty i żołądki indycze) w smacznej i odżywczej formie.

Potrzebne składniki:

– cukinia
– brokuły
– fasolka szparagowa
– groszek
– przyprawy: sól himalajska, kozieradka, kolendra, cebula suszona, curry
– suszony jarmuż lub pietruszka
– łyżka śmietanki kokosowej

  1. Zagotowujemy wodę z przyprawami, wrzucamy warzywa pokrojone w małe kawałki. Można użyć wywaru z warzyw lub gotowania mięsa (w tym przypadku żołądków drobiowych).
  2. Gotujemy aż warzywa będą bardzo miękkie, żeby łatwo je było zmiksować.
  3. Dodajemy śmietankę kokosową i miksujemy na krem.
  4. Zalewamy kaszę i mięso zupą, ozdabiamy jarmużem lub pietruszką.

Taka zupa z kaszą kwasotwórczą (ryż, jęczmienna, orkiszowa, owsiana) wymaga suplementacji połówki (25 mg) witaminy B6.
Wzorowałam się na mrożonce Bonduelle „Zupa-krem z zielonych warzyw”, ale można do zupy dodać dodatkowo jarmuż, por, zieloną paprykę czy pestki dyni, przy czym zmieni to nieco jej smak.
Można zrobić także zupę żółtą (dynia, żółta papryka, kukurydza) lub czerwoną (pomidory, czerwona papryka, cebula) 🙂

Zrzut3