Posted in POLSKI, Praktyczny przewodnik

Oszczędzanie

Kilka podpowiedzi jak zwiększyć wartości odżywcze jedzenia, ponieważ od ich zawartości w posiłku zależy tempo zdrowienia. Im bardziej „jałowe”, pozbawione witamin i innych substancji odżywczych jest jedzenie, tym bardziej obciąża i rujnuje organizm, zużywając jego zasoby. Im naturalniejsze, bogatsze w witaminy i pierwiastki jedzenie, tym szybsza regeneracja organizmu.

  1. Gotowanie kasz. Po pierwsze, serdecznie odradzam gotowanie kasz w plastikowych woreczkach. Zawarty w plastiku szkodliwy Bisfenol A (BPA) uwalnia się podczas gotowania i jest łatwo przyswajalny przez organizm; jako syntetyczny estrogen może doprowadzić do poważnych zaburzeń hormonalnych w organizmie. Po drugie, polecam gotowanie kasz w odmierzonej ilości wody – tak, żeby kasza ją wchłonęła i nie trzeba było jej odcedzać, czyli wylewać cennych składników do zlewu. Wydłuża to nieco czas przygotowania, ale zdrowotnie jest tego warte.
  2.  Wykorzystanie resztek. Często przy robieniu posiłków zostają nam resztki – np. końcówki niedotartych warzyw, grube łodygi jarmużu, końcówki szparagów. Warto je zachować i zużyć do zrobienia wywaru czy wzbogacić nimi zupę-krem.
  3. Wykorzystanie wywarów. Cokolwiek gotujemy w wodzie, składniki odżywcze do niej przechodzą. Dlatego lepiej jest gotować warzywa na parze lub piec w piekarniku. Jeśli jednak robimy to w wodzie, zachowajmy wywar – można go wykorzystać do wzbogacenia zupy, sosu, ugotowania na nim kaszy czy zrobienia risotto. W razie potrzeby można go zamrozić i wykorzystać później.
  4. Wybieranie nieprzetworzonych wersji produktu. Oczyszczanie ziaren powoduje utratę najwartościowszych składników. Dlatego zawsze należy wybierać produkty pełnoziarniste – mąkę, ryż, makaron. Jeśli mamy do wyboru produkt przetworzony i surowy, wybierzmy ten drugi – np. kakao z nieprażonych ziaren kakaowca ma nie tylko więcej składników odżywczych, ale i głębszy smak, a niesolone pistacje można doprawić samemu zdrowszą solą himalajską.

 

Advertisements

Author:

I like to know WHY. It makes me a conscious creator of my life. Lubię rozumieć DLACZEGO. To sprawia, że mogę mieć wpływ na własne życie.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s